Frågor du bör ställa om din sjukförsäkring


Med tillägg av Affordable Care Act, många människor har lämnats med många frågor om att köpa sjukförsäkring för sig själva och sina familjer. 

Du vill vara säker på att du har rätt täckning och att det faktiskt är överkomligt för dig. Här är de frågor du bör ställa dig själv och försäkringsbolag innan du köper en sjukförsäkring.


1. Omfattar planen min läkare?


Vissa läkare eller sjukhus accepterar inte vissa försäkringar. Om du har en viss läkare för dig och eller dina familjemedlemmar som du vill fortsätta att se, då du vill vara säker på att du kan se alla läkare och specialister du för närvarande har på denna plan.


2. Är det en skadeersättningsplan eller hanterad vård?


Skillnaden mellan de två är viktig. Med en ersättningsplan betalar du för en viss procentandel av all din vård. De är också kända som avgift för service planer. Fördelen med detta är att du vanligtvis kommer att tillåtas att välja din egen läkare. 


En plan för hanterad vård, som kan vara en HMO (Health Maintenance Organization) eller PPO (Preferred Provider Organization), innebär minimal out-of-pocket bekostnad. Med en HMO betalar du eller din arbetsgivare en månatlig premie, men du kan bara se läkare i planen. Med en PPO får du eller din arbetsgivare rabatt för att använda läkare som omfattas av planen. Du kan se läkare utanför systemet, men det kommer att kosta dig.


3. Kommer jag att ha en medlöning eller en självrisk utöver min månatliga premie?


Många gånger måste du betala en co-pay, som kan vara så lite som $ 10. Det kan dock gå upp därifrån varje gång du ser läkaren eller måste få en medicin från apoteket. 


Du kanske har en viss självrisk. Detta innebär att du betalar ur fickan tills du har betalat din självrisk i sjukvårdskostnader innan försäkringen kommer att täcka resten av dina medicinska avgifter. Om du och din familj inte ofta är sjuka och inte har en massa mediciner, då en co-pay kan vara ett bättre alternativ för dig.


4. Vad omfattar planen?


När det gäller sjukförsäkring, skulle du tro att alla sjukvårdskostnader bör täckas. Emellertid, Du kanske upptäcker att du behöver för att få en separat politik för tandvård och vision eller andra specialtjänster. Dessutom vill du se till att rutinprov omfattas. Kan du få vaccin? Cellprov? Mammografi? Några andra förebyggande tjänster med din politik?


5. Vad behöver jag göra för att åka till sjukhuset?


Vissa planer kommer att kräva att du kontaktar din läkare innan du går till akuten. Detta är bra att veta i förväg så att du inte sluta med att betala ur fickan för att ER besök.


6. Hur är det med redan existerande villkor?


Planen skulle kunna vara restriktiv mot redan existerande villkor. De kanske inte täcker din vård på det kroniska tillståndet i månader, eller någonsin för den delen. Om du eller någon i din familj har ett befintligt tillstånd måste du se till att det täcks.


7. Vad händer när jag är hemifrån?


Låt oss inse det, saker händer när du är på semester. Ibland blir du sjuk eller skadad och måste ses av en läkare. Du måste vara säker på att du kommer att omfattas även om du inte ser din primärvård läkare i ett sådant fall. 


8. Vad är försäkringsbolagets historia?


Det är inte ovanligt för försäkringsbolag att gå i konkurs, lämnar din politik ogiltig. Ibland om en affär är för bra för att vara sant kan det finnas en anledning. Kanske kan du bara se en läkare under begränsade timmar. Kontrollera försäkringsbolagets historia och hur länge de har varit i branschen innan du köper en policy.


9. Vad händer om jag har tvister?


Företaget bör ha rutiner för att bestrida påståenden eller överklaga om ett anspråk skulle avslås. Du vill vara medveten om de procedurer de kommer att följa, och vad den genomsnittliga turn-around tid är.


Att vara säker på att du har tillräcklig medicinsk täckning kan bara vara till hjälp för dig. Även om du vanligtvis är en bra person, vet du aldrig vad som kommer att hända - och du vill inte vara fast med astronomiska medicinska räkningar.