Försäkringslösningar för företag som är verksamma inom den marina fritidssektorn har utvecklats långsamt jämfört med andra sektorer. 

affärsförsäkringar för brittiska sjöfartshandel.png

Försäkringslösningar för företag som är verksamma inom den marina fritidssektorn har utvecklats långsamt jämfört med andra sektorer. 
Fram till relativt nyligen kunde en ägare av ett varv upptäcka att han eller hon själv måste skaffa en uppsättning försäkringsprodukter för att täcka byggnader, innehåll, ekonomiska risker, fartyg, ponton och skadestånd mot en rad rättsliga skyldigheter. Medan den första "kombinerade" politiken för sjöfartshandeln som täckte alla dessa risker dök upp i slutet av 1990-talet, skyndade sig marknaden inte att anamma det nya paradigmet. Vissa viktiga försäkringsgivare inom denna sektor har inte lanserat någon "kombinerad" lösning förrän 2007 och andra erbjuder fortfarande bara fristående försäkringsskydd. Fördelar med kombinerade försäkringar Det finns många fördelar för företagsägare med att ha en enda försäkring som kombinerar skydd i förhållande till de flesta av deras behov. 

Först och främst effektiviseras de administrativa processerna genom att dokumentationen minskas avsevärt, vilket sparar tid och pengar åt företagsägarna. Det garanterar också att ägaren har ett enda förnyelsedatum att hantera. Förmodligen är den största fördelen för företagen de potentiella premiebesparingar som kan göras genom denna typ av system: Ju mer försäkringsskydd som kan ges för ett enda försäkringsavtal, desto större utrymme har tillhandahållaren för att minska den totala försäkringspremien. 
 Försäkringsgivare inom sjöfart Det finns nu en rad specialiserade leverantörer som har tillgång till kombinerade försäkringar för havsrelaterade företag. Medan de flesta av dessa leverantörer kommer att vända sig direkt till allmänheten, kommer vissa endast att agera genom försäkringsmäklare. 

En försäkringsgivare som säljer direkt till allmänheten kommer bara att erbjuda sin egen produkt. Att ha direkt kontakt med försäkringsgivare begränsar dig inte bara när det gäller tillgängliga försäkringsalternativ, det innebär också att du måste investera värdefull tid i att handla runt leverantörer för konkurrenskraftiga prisnoteringar. En oberoende, specialiserad försäkringsmäklare för sjöfart kan eventuellt rädda dig och din b

Det innebär också att man måste satsa värdefull tid på att handla runt leverantörer för konkurrenskraftiga
prisnoteringar. En oberoende, specialiserad försäkringsmäklare
för sjöfart kan eventuellt rädda dig och din affärstid och dina pengar genom att göra en fullständig mäklarverksamhet
på hela marknaden för din räkning.

Specialistmäklare kan också hjälpa till att ordna skräddarsytt skydd i stället för en standardlösning "off-the-peg".
Detta kan ge ditt företag viktiga fördelar när standardundantag ändras eller tas bort, vilket ökar det övergripande
skyddet. Du kan också få förmåner vid en fordran
Om ett företag köper direkt från en försäkringsgivare,
överlåts ägaren att förhandla om en uppgörelse från försäkringsgivaren om det rör sig om en fordran.
Detta kan försätta företaget i ett ofördelaktigt läge om det uppstår en tvist om ansvar eller reglering.
Genom att använda en oberoende mäklare för att ordna försäkringsskydd får företagsägaren en erfaren
advokat i händelse av att han skulle drabbas av en fordran. Mäklaren är alltid skyldig att agera i kundens bästa
intresse, och en specialiserad mäklare kan ofta hjälpa till i fall där fordringar inledningsvis har avvisats.
Struktur för den kombinerade havspolitiken
Innan man beskriver strukturen på en försäkring är det nödvändigt att betona vikten av att se till att de korrekta
skadegränserna utgör grunden för ditt försäkringsskydd.
Det är frestande för företag som försöker minska sina kostnader att avsiktligt försäkra sina företag.
Detta kan eventuellt visa sig vara katastrofalt i händelse av förlust, eftersom en försäkringsgivare nästan säkert
kommer att åberopa principen "genomsnittlig" när underförsäkring upptäcks.
Genomsnittsprincipen:
Vid underförsäkring kommer varje skadereglering att baseras på förhållandet mellan försäkringsbeloppet och
det faktiska värdet. Om ett företag t.ex. har ett försäkringsbestånd värt 100 000 pund för endast 50 000 pund,
har företaget underförsäkrat med 50 procent. Vid förlust på 25 000 pund kommer försäkringsgivaren
att tillämpa ett genomsnitt och endast betala en kvittning på 900 pund.

I exemplet ovan understryks vikten av att företagen upprättar den korrekta grunden för försäkringsskyddet
med sin leverantör och sedan förhandlar fram en konkurrenskraftig premie. En oberoende,
specialiserad mäklare med tillgång till ett antal alternativa marknader
kommer att hjälpa dig att få rätt lösning till bästa möjliga premie.

Marina transaktioner kombinerade försäkringsavtal följer i allmänhet samma modell,
med ett enstaka undantag för var en viss post kan förekomma.
Vissa politikområden kommer till exempel att innehålla punkter i avsnittet om materialskador,
medan andra kan sätta dem i marinavdelningen. Nedan beskrivs en typisk policystruktur:
Materialskada: Detta avsnitt kommer att omfatta all annan egendom än fartyg i affärslokaler.
Den är uppdelad i olika underavdelningar som varierar från leverantör till leverantör,
men genom att dela upp egendom i dessa underavdelningar kan du dra nytta av lägre premiesatser för de lägre
riskposter som ska täckas. Ett avsnitt för materialskador delas vanligtvis enligt följande:
Fastigheter (med eller utan täckning)
Marina installationer (ponton, slipar, våta/torra dockor etc.)
Datorer och tillhörande utrustning (i affärslokaler)
Maskiner och utrustning (i affärslokaler)
General Stock (i affärslokaler)
Värdefullt och attraktivt lager (i affärslokaler)
Allt annat innehåll (i affärslokaler)
Glas: Vissa försäkringsgivare kommer att inkludera Glass i täckningen för byggnader.
De flesta försäkringsgivare inom marin handel kommer dock inte att täcka glaset om de inte uttryckligen begär
det och kommer också att ta ut en tilläggsavgift. c kommer att tillhandahållas för externt och internt glas
med ytterligare tillägg tillgängliga för artiklar som glasskyltar och sanitetsgods.
Alla riskomslag: Skall erhållas för företag som vill försäkra varor som de tar ut från företagets lokaler, t.ex.
Verktyg och maskiner
Bärbara datorer, mobiltelefoner etc.
Släpvagnar (dessa kan också omfattas av marin avdelning)
Frysta livsmedel:Täcker förlust eller skada på bränsle till följd av temperaturändring i kylskåp eller frysar
till följd av avbrott i eller avbrott i strömförsörjningen.

Varor under transitering:

Skyddar mot förlust av varor under transitering eller under tillfällig förvaring under transitering.
Företagsägare måste vara medvetna om variationen i täckningens omfattning från policy till policy och om
det överflöd av undantag som varje försäkringsgivare ansöker om för täckning.
Premien för varor i transiteringsförsäkring baseras på en kombination av det totala försäkrade beloppet per fordon,
antalet fordon som används och den uppskattade totala årliga bärgningen av företaget.
Detta avsnitt kan också utvidgas till att omfatta försäkring av postförsändelser och befordran av tredje man.
Varor under transitering för fartyg omfattas inte av många politiska åtgärder om de inte uttryckligen anges.
Det är emellertid möjligt att inkludera försäkring för fartyg under transitering genom att skriva under den marina
delen av försäkringen.

Att organisera en politik på detta sätt kan spara företagspengar om fartygen är de enda som är försäkrade under
transiteringen.
Utställningar:
Omfattar utställningar, ställ och annat material vid utställningar.
Även om försäkringsgivarna tar med detta avsnitt i sin policy skulle ett företag kunna minska kostnaderna
genom att låta marinavdelningen i sin policy vara godkänd för att täcka fartyg vid utställningar i stället för att betala
försäkringsgivarna en extra premie till samma förmån.

Avbrott i verksamheten:

Täcker förlusten av bruttovinst och/eller merkostnaden för arbete om ett företags handelsverksamhet
avbryts av en försäkrad risk, t.ex. brand eller översvämning.

Utökningar kan köpas för att täcka förluster till följd av risker som
Kanalbrott
Skada i närheten av lokaler eller på kontrakts- eller utställningsställen
Vägrat tillträde till lokalernas närhet
Skador på formar, mönster, mönster, galler, verktyg, planer, mönster etc.
Förlust eller skada på egendom som lagras på andra platser än egna lokaler
Förlust eller skada på egendom under transitering
Skada på leverantörernas eller Cus lokalerKunder
Förlust av allmännyttiga tjänster
Sjukdom och sjukdom

 samma sätt som det är nödvändigt att försäkra egendom  korrekt grund för att undvika 
att försäkringsgivare tillämpar "Genomsnittlig" vid en fordran, är det viktigt att se till att rätt nivå  bruttovinsten 
används för att fastställa täckningen för avbrott i verksamheten.

Definitionen av försäkringsterminologi för bruttominskning skiljer sig från definitionen för redovisning. 
Ett företag bör alltid kontrollera med sin leverantör om de exakta villkoren för sin policy 
för avbrott i verksamheten, men förfarandet nedan ger ett allmänt system som bör passa de flesta 
försäkringsgivares metoder:
Hämta resultaträkningen för den senaste hela driftsmånaden och leta upp nettovinstbeloppet.

Kalkeringskontor för arbetsgivaransvar

Granska varje enskild utgiftspost i resultaträkningen för att identifiera driftskostnader som inte är direkt relaterade 
till produktionen, även kallade "fasta kostnader". Kontorshyran beror till exempel  om företaget är i drift eller inte, och priset varierar inte baserat  produktionen, medan vissa arbetares löner (t.ex. tillfälligt arbete, säsongsarbete) skulle upphöra när handeln avbryts.
Kalkeringskontor för arbetsgivaransvar
Lägg varje bokförd kostnad som anges i steg 2 till nettovinsten i steg 1 för att erhålla bruttovinst eller företagets förlust till följd av utebliven verksamhet.
Pengar: Försäkrar kontanter, checkar osv. i lokaler, under transitering eller i bankkassaskåp. Vissa politiska åtgärder kommer också att innebära förlängningar för pengar i direktörernas hem och  utställningar eller  kontraktsplatser. Politiken ger vanligtvis en förlängning av personliga olycksfall som ger nominella belopp i händelse av dödsfall eller invaliditet till följd av överfall under försök till rån eller stöld.

Bristfälligt namn på fartyg:

Ersätter köpeskillingen för ett fartyg som köps eller säljs av ett företag om den faktiska ägaren till fartyget begär
tillbaka det (eller dess värde).
Det skall också ge skadestånd om ett företag har en giltig fordran mot det på grund av att det inte kan
tillhandahålla god äganderätt till fartyget.
Arbetsgivarnas ansvar:
Det är ett lagstadgat krav för alla företag att ha en ansvarsförsäkring för arbetsgivare där de anställer människor,
antingen det sker på avlönad eller frivillig grund.
Företaget skall gottgöra företaget för dess förpliktelser till följd av dödsfall, skada eller sjukdom hos dess anställda
Premien baseras på företagets totala årslöner.
Varje yrke inom ett företags personalstyrka kommer att dra till sig sin egen premiesats på grundval av de risker som
detta yrke upplevs medföra.
En stärkt ställning kommer till exempel att ge en högre premiesats än en anställd som arbetar vid lätt varvsarbete.
Du bör försäkra dig om att du korrekt deklarerar din årliga wageroll till försäkringsgivarna.
Avsiktligt underdeklarerande skulle kunna tolkas som underlåtenhet att lämna ut ett väsentligt
faktum och kan leda till att en fordran avvisas.
Endast arbetstagare som är underleverantörer bör behandlas som anställda när det gäller försäkringar.
I allmänhet arbetar de under de försäkrades ledning och tillhandahåller inte sina egna material eller verktyg
(med undantag för små handverktyg).
Dessa personer skulle därför få skydd genom uthyrningsverksamheten under arbetsgivaransvarsdelen i sin policy.
Det finns ett krav på att företagen måste bekräfta sitt referensnummer för arbetsgivaren

(ERN) eller som det är allmänt känt som arbetsgivares betalningsreferens till den
försäkringsgivare som täcker arbetsgivarens ansvar, som registreras centralt hos ELTO

(Employers Liability Tracing Office).
Syftet är att se till att rätt försäkringsgivare kan identifieras när en person lämnar in en ansökan,

vilket kan ske flera år efter det att anställningen upphört.

Det är till exempel inte ovanligt för vissa sjukdomar eller tillståndsjukdomar som luftvägssjukdom,
industridövhet eller upprepade stamskador som det tar många år att uppträda.
ERN är den unika referens som är knuten till ett företag och som inte ändras,
vilket innebär att det kommer att identifiera den

korrekta arbetsgivaren och sedan försäkringsgivaren för en given tidsperiod från och med 2011.
Allmänt ansvar:

Skadeersättning till tredje part som härrör från din affärsverksamhet som leder till
dödsfall eller skada för någon person eller förlust av eller skada på egendom. Försäkringen gäller
endast de verksamheter som meddelas till försäkringsgivaren och som anges i tidsplanen,
så det är viktigt att en fullständig beskrivning av all din affärsverksamhet tillhandahålls.
Premien baseras på företagets uppskattade årsomsättning.

Varje verksamhet kommer att dra till sig sin egen premiumklassificering på grundval av de risker som den aktuella
verksamheten upplevs medföra. Färgspridning, till exempel,
kommer att få en högre premiumklassificering än försäljningen av handskar.

Du bör försäkra dig om att du deklarerar din årsomsättning korrekt.
Avsiktligt underdeklarerande skulle kunna tolkas som underlåtenhet att lämna ut ett väsentligt faktum och kan
leda till att en fordran avvisas.
Uteslutning och utvidgning av den offentliga ansvarsförsäkringen varierar från försäkringsgivare till försäkringsgivare.
Exempelvis kommer vissa försäkringar automatiskt att ge
Yachtyards ansvarsförsäkring som en standardförlängning av deras offentliga ansvarsförsäkring.
Andra kommer att ta ut en extra avgift för Yachtyard Liability.
Ansvar för inhyrning av kranar omfattas normalt inte av de flesta avtal om marin handel,
såvida inte särskild begäran har gjorts.
Den extra premien för detta skydd baseras på dina beräknade årliga rekryteringskostnader.
Standardtäckningen är vanligtvis 100 000 pund, vilket kanske inte är tillräckligt för att ersätta kranen du hyr.
Ta reda på vilka exponeringar du har och fyll på ditt skydd om det behövs.

Yachtyards answer:

Skyddar dina skyldigheter när det gäller att flytta fartyg på vatten av skäl som testning,
demonstration och leveranser. Som mestsjukdomar som luftvägssjukdom,
industridövhet eller upprepade stamskador som det tar många år att uppträda.
ERN är den unika referens som är knuten till ett företag och som inte ändras,
vilket innebär att det kommer att identifiera den korrekta arbetsgivaren och sedan
försäkringsgivaren för en given tidsperiod från och med 2011.
Allmänt ansvar: Skadeersättning till tredje part som härrör från din affärsverksamhet som leder till dödsfall
eller skada för någon person eller förlust av eller skada på egendom.
Försäkringen gäller endast de verksamheter som meddelas till försäkringsgivaren och som anges i tidsplanen,
så det är viktigt att en fullständig beskrivning av all din affärsverksamhet tillhandahålls.
Premien baseras på företagets uppskattade årsomsättning.
Varje verksamhet kommer att dra till sig sin egen premiumklassificering på grundval av de risker som
den aktuella verksamheten upplevs medföra. Färgspridning, till exempel,
kommer att få en högre premiumklassificering än försäljningen av handskar.

Du bör försäkra dig om att du deklarerar din årsomsättning korrekt.
Avsiktligt underdeklarerande skulle kunna tolkas som underlåtenhet att lämna ut ett väsentligt faktum och
kan leda till att en fordran avvisas.
Uteslutning och utvidgning av den offentliga ansvarsförsäkringen varierar från försäkringsgivare till försäkringsgivare.
Exempelvis kommer vissa försäkringar automatiskt att ge Yachtyards ansvarsförsäkring som en standardförlängning
av deras offentliga ansvarsförsäkring. Andra kommer att ta ut en extra avgift för Yachtyard Liability.
Ansvar för inhyrning av kranar omfattas normalt inte av de flesta avtal om marin handel,

såvida inte särskild begäran har gjorts.
Den extra premien för detta skydd baseras på dina beräknade årliga rekryteringskostnader.
Standardtäckningen är vanligtvis 100 000 pund, vilket kanske inte är tillräckligt för att ersätta kranen du hyr.
Ta reda på vilka exponeringar du har och fyll på ditt skydd om det behövs.

Yachtyards answer:

Skyddar dina skyldigheter när det gäller att flytta fartyg på vatten av skäl som testning,
demonstration och leveranser. Som mestFörsäkringsavsnitt,
försäkringsgivarens räckvidd kommer att variera. Principer begränsar till exempel ditt tillåtna intervall,
men det tillåtna avståndet varierar kraftigt.
Inte alla försäkringsgivare tillhandahåller detta skydd under rubriken "Yachtyard Liability".
Vissa försäkringsgivare kommer att tillhandahålla "allmänt ansvar" som automatiskt kommer att omfatta
Yachtyard Liability-elementet inom andra politikområden.
Produktansvar:

Försäkrar dina juridiska skyldigheter med avseende på de produkter du tillverkar och/eller levererar.
Oavsett om du tillverkar eller distribuerar
(grossist eller i detaljhandeln) måste du se till att de produkter du levererar är säkra.
Om du inte uppfyller ditt ansvar kan det få allvarliga
konsekvenser. Man skulle kunna vidta rättsliga åtgärder med möjliga böter eller till och med fängelse.
Du kan också bli stämd av vem som helst som har skadats eller lidit skada på personlig egendom
till följd av användningen av produkten.

Produkteffektivitetsförsäkring:

Utformad för att täcka en produkts underlåtenhet att utföra sin avsedda funktion
Effektivitetsförsäkring är ofta utesluten från avsnitten om ansvar för offentliga och
produktrelaterade frågor i marin handelspolitik. Om ditt företag är inblandat i tillverkning,
leverans eller installation av prestandakrävande produkter måste du kontrollera med din
försäkringsleverantör för att försäkra dig om att du och ditt företag har rätt omfattning av ansvarsförsäkring.
Marina risker: Icke-marin handelspolitik har praktiskt taget inga försäkringsbestämmelser för fartyg.
De är uttryckligen uteslutna, med ett märkligt undantag som roddbåtar.
Den marina delen av en specialiserad handels policy är uppdelad i tre olika delar:

1 Fartyg: Denna del av marinavdelningen kommer att omfatta alla fartyg som inte är under
konstruktion och omfattar lagerfartyg, arbetsbåtar, privata fartyg och charterfartyg.
Det kan också utvidgas till att omfatta andra typer av havsbestånd, t.ex. motorer och delar.
De belopp som försäkras för fartyg fastställs vanligtvis på grundval av "överenskommet värde".
Detta kan vara det pris du betalade för fartyget plus kostnaden för

Överensstämmelse med reglerna för brandfarliga vätskor och motorgas.
Ingen färg Eller GRP Spraying.
Automatiska brandlarm som ska provas varje vecka.
Brandsläckare skall inspekteras årligen av yrkesmässiga skäl.
Brandsäkra dörrar som förblir stängda under arbetstid.
Alla bestånd som ska hållas minst 15 cm från golvet
Avfall och smutsiga trasor som skall förvaras i metallbehållare.
Avfallsbehållare som förvaras utanför lokalerna får inte användas under arbetstid.
Intruderarlarm som ska sättas in när lokalerna inte är upptagna.
Elektriska kretsar som ska kontrolleras inom 30 dagar efter det att policyn började gälla.
Kassaregister som ska lämnas tomma och öppna när lokalerna stängs.
Fordon som ska trusts med immobilizer och alarm.
Lokaler som ska inspekteras dagligen.
Ingen artificiell uppvärmning får användas i lokaler.
Maskiner som endast är i drift när lokaler används.
Inga brandfarliga vätskor får förvaras i lokaler.
Rörelser som ska lyftas och inspekteras minst en gång per år.
Handelsvillkor för att införliva BMF:s affärsvillkor.
Inget arbete som utförs på handelsfartyg
Släpfordon som ska säkras med en hjulklämma när de är obevakade.
Fartyg får inte hyras ut mot ersättning.
Fartyget får inte bogseras eller bogseras
British Marine Federation (BMF) Terms of Business
De flesta marin handelspolitik garanterar att du arbetar enligt BMF:s affärsvillkor.
Du behöver inte vara medlem i BMF för att använda deras villkor.
Den viktigaste punkten ur ett försäkringsperspektiv är att ni ser till att alla era kunder försäkrar sina egna båtar.
Detta är en avgörande faktor som definierar mekanismerna för hur den offentliga ansvarsförsäkringen
fungerar och hur den skiljer sig från andra kommersiella försäkringar än marina försäkringar.
Om du har en kundbåt, utombordsbåt osv. i ditt förvar eller kontroll och den går förlorad eller skadas
på grund av din försumlighet,
omfattas dina rättsliga förpliktelser avseende egendomen av avsnittet om offentligt ansvar i din marina handelspolitik.

Detta skydd skulle inte ges i en icke-marin policy eftersom rättsligt ansvar för varor som förvaras eller kontrolleras
uttryckligen är uteslutet. Om du vill försäkra de här objekten måste du köpa in
speciÖverensstämmelse med reglerna för brandfarliga vätskor och motorgas.
Ingen färg Eller GRP Spraying.
Automatiska brandlarm som ska provas varje vecka.
Brandsläckare skall inspekteras årligen av yrkesmässiga skäl.
Brandsäkra dörrar som förblir stängda under arbetstid.
Alla bestånd som ska hållas minst 15 cm från golvet
Avfall och smutsiga trasor som skall förvaras i metallbehållare.
Avfallsbehållare som förvaras utanför lokalerna får inte användas under arbetstid.
Intruderarlarm som ska sättas in när lokalerna inte är upptagna.
Elektriska kretsar som ska kontrolleras inom 30 dagar efter det att policyn började gälla.
Kassaregister som ska lämnas tomma och öppna när lokalerna stängs.
Fordon som ska trusts med immobilizer och arm.
Lokaler som ska inspekteras dagligen.
Ingen artificiell uppvärmning får användas i lokaler.
Maskiner som endast är i drift när lokaler används.
Inga brandfarliga vätskor får förvaras i lokaler.
Rörelser som ska lyftas och inspekteras minst en gång per år.
Handelsvillkor för att införliva BMF:s affärsvillkor.
Inget arbete som utförs på handelsfartyg
Släpfordon som ska säkras med en hjulklämma när de är obevakade.
Fartyg får inte hyras ut mot ersättning.
Fartyget får inte bogseras eller bogseras
British Marine Federation (BMF) Terms of Business
De flesta marin handelspolitik garanterar att du arbetar enligt BMF:s affärsvillkor. Du behöver inte vara medlem i BMF
för att använda deras villkor.

Den viktigaste punkten ur ett försäkringsperspektiv är att ni ser till att alla era kunder försäkrar sina egna båtar.
Detta är en avgörande faktor som definierar mekanismerna för hur den offentliga
ansvarsförsäkringen fungerar och hur den skiljer sig från andra kommersiella försäkringar än marina försäkringar.
Om du har en kundbåt,
utombordsbåt osv. i ditt förvar eller kontroll och den går förlorad eller skadas på grund av din försumlighet,
omfattas dina rättsliga förpliktelser avseende egendomen av avsnittet om offentligt ansvar i din marina handelspolitik.
Detta skydd skulle inte ges i en icke-marin policy eftersom rättsligt ansvar för varor som förvaras eller
kontrolleras uttryckligen är uteslutet. Om du vill försäkra de här objekten måste du köpa in speciHusen,
lagren och pengarna skulle kunna gå förlorade. Företag får inte gottgöra sina styrelseledamöter vid insolvens.

Hur kan chefer och tjänstemän med ansvar för försäkringar hjälpa till?
Även om en D&O-policy inte kommer att omfatta några böter mot direktörer kommer den att täcka
kostnaderna för att försvara ett åtal fram till den tidpunkt då skulden har fastställts.
Detta skulle kunna spara tiotusentals, om inte hundratals, miljarder pund av en individs tillgångar i rättskostnader.
En D&O-policy kan också täcka ersättning för skadestånd och rättegångskostnader mot direktörer i civilmål.

Yrkesansvarsförsäkring
Om du ger råd, genomför undersökningar eller inspektioner mot en avgift,
mfattas dina rättsliga skyldigheter avseende dessa aktiviteter inte av din marina handelspolitik.
En fristående ansvarsförsäkring kommer att fylla luckan i ditt försäkringsskydd.

Traktorförsäkring och specialförsäkring
Traktorer och andra fordon av särskild typ som är registrerade på landsväg omfattas inte av allmän ansvarsordning,
vilket även gäller för många oregistrerade fordon som färdas på eller passerar allmänna motorvägar.
Detta kan även gälla områden där allmänheten
har tillträde, t.ex. hamnar, hamnar och båtar.
Typer av fordon som passar in i denna klass är traktorer, kranar, forkhissar, körsbärare,
båthissar och andra självgående mobila anläggningar.

Tredjepartsförsäkring är obligatorisk och underlåtenhet att ha detta grundläggande skydd anses vara ett av
de allvarligaste brotten.
Bland de rekommenderade sanktionerna finns ett betydande bötesbelopp och ett åsidosättande.

Att köra oförsäkrat (eller låta anställda göra det) är ett absolut brott som innebär att det inte finns något
skönsmässigt försvar tillgängligt, dvs. att fordonet antingen är försäkrat eller inte.
Om den av någon anledning inte är försäkrad, begås brottet.

Utan försäkring är din verksamhet och dina personliga tillgångar i riskzonen för att
potentiellt enorma ersättningsanspråk riktas mot dig

Omfattande trafikriskförsäkring för traktorer och Specialtyper finns tillgängliga till mycket 
konkurrenskraftiga priser från din specialiserade mäklare.

Sammanfattning

Moderna företag behöver moderna försäkringsprogram. 
Att skära ned  täckningen för att sänka kostnaderna är inte lösningen. Ditt 9-poängssteg för att  rätt täckning för ditt företag till bästa tillgängliga premie är:

1 Välj en oberoende mäklare.

2 Fråga dem vad de kan erbjuda er i form av stöd i händelse av en fordran.

3 Be dem besöka dig för att se över din verksamhet.

4 Se till att du fullständigt avslöjar all relevant information om ditt företag

5 Gör en noggrann bedömning av värdet  dina fastigheter och din egendom och av nivåerna  din omsättning, 
lön och bruttominskning.

6 Begär 3 offerter.

7 Se till att du har alla villkor, undantag, garantier som förklaras muntligt - en skriftlig sammanfattning räcker inte.

8 Om du anser att några av undantagen eller garantierna är orimliga ber du din mäklare att förhandla om 
borttagandet av dem.

9 Slutligen, förhandla fram den bästa premien du kan  från din utsedda mäklare.

Ansvarsfriskrivning: Denna artikel utgör inte några särskilda råd eller rekommendationer till någon enskild person eller något företag. Personer och företag bör rådgöra med en vederbörligen auktoriserad och reglerad försäkringsmäklare eller försäkringsförmedlare.